sd s

„I Read Movies”: Students Learned to Watch Films with a Critical Eye

„I Read Movies”: Students Learned to Watch Films with a Critical Eye

In a time when visual media plays a dominant role in everyday life, the „I Read Movies” project provided students with the opportunity to move beyond passive viewing and become critical and thoughtful consumers of cinema. The project aimed to deepen students’ understanding of film as an art form and a powerful tool for storytelling and communication.

Throughout the project, students learned how to analyze and interpret films from various perspectives, including film language, cinematography, narrative structure, character development, and directing styles. By doing so, they developed their critical thinking skills, creativity, and cultural awareness. Watching movies became a more meaningful and enriching experience for them.

Students explored a variety of impactful films, such as:

  • „Capernaum” – A powerful Lebanese drama that allowed students to reflect on themes like poverty, injustice, and childhood struggles. They examined character depth and the film’s emotional and realistic storytelling approach.
  • „Don’t Look Up” – This satirical science fiction movie helped students understand how filmmakers use irony and exaggeration to critique political and media systems. They discussed its narrative strategies and symbolic scenes.
  • „Hiden” (Caché) – A psychological thriller that encouraged students to pay attention to symbolism, hidden meanings, and the director’s choices in creating tension and mystery.
  • „Hunger” (2023) – A modern drama that presented themes such as ambition and personal sacrifice. Students explored the film’s visual style and how the main character transformed throughout the story.
  • „Dead Poets Society” – A classic film that inspired students to analyze character relationships, leadership styles, and emotional storytelling. It sparked discussions about conformity, individualism, and the power of education and art.

During the project, students also learned to „read” films much like books — carefully examining their structure, message, and artistic elements. They studied how lighting, music, color, camera angles, and editing shape the viewer’s emotions and understanding of a story.

By the end of the project, students had:

  • Understood the language of cinema
  • Gained the ability to evaluate films critically
  • Recognized cinema as a form of artistic expression
  • Expressed their interpretations and opinions confidently
  • Appreciated the cultural and social impact of film

„I Read Movies” was more than just a classroom activity. It was a journey into the heart of cinema, empowering students to see films not only as entertainment but also as windows into society, emotion, and human creativity. Through this project, students became more aware, engaged, and expressive — both as viewers and as thinkers.

Română:

„Citesc Filmele”: Elevii au învățat să privească filmele cu un ochi critic

Într-o perioadă în care media vizuală joacă un rol dominant în viața de zi cu zi, proiectul „Citesc Filmele” le-a oferit elevilor oportunitatea de a depăși simpla vizionare pasivă și de a deveni consumatori critici și reflecți ai cinematografiei. Proiectul a avut ca scop aprofundarea înțelegerii filmului ca formă de artă și instrument puternic de comunicare și povestire.

Pe parcursul proiectului, elevii au învățat cum să analizeze și să interpreteze filme din perspective variate, precum limbajul cinematografic, cinematografia, structura narativă, dezvoltarea personajelor și stilul regizoral. Astfel, și-au dezvoltat gândirea critică, creativitatea și conștiința culturală. Vizionarea filmelor a devenit pentru ei o experiență mai profundă și mai îmbogățitoare.

Elevii au explorat o varietate de filme cu impact, printre care:

  • „Capernaum” – O dramă libaneză puternică ce le-a permis elevilor să reflecteze asupra unor teme precum sărăcia, nedreptatea și dificultățile copilăriei. Ei au analizat profunzimea personajelor și abordarea emoțională și realistă a poveștii.
  • „Don’t Look Up” – Acest film satiric de science fiction i-a ajutat pe elevi să înțeleagă cum folosesc cineaștii ironia și exagerarea pentru a critica sistemele politice și media. Au discutat despre strategiile narative și scenele simbolice ale filmului.
  • „Hiden” (Caché) – Un thriller psihologic care i-a încurajat să acorde atenție simbolismului, sensurilor ascunse și alegerilor regizorale în crearea suspansului și misterului.
  • „Hunger” (2023) – O dramă modernă care a prezentat teme precum ambiția și sacrificiul personal. Elevii au explorat stilul vizual al filmului și modul în care personajul principal s-a transformat de-a lungul poveștii.
  • „Dead Poets Society” – Un film clasic care i-a inspirat pe elevi să analizeze relațiile dintre personaje, stilurile de conducere și modalitățile de povestire emoțională. A generat discuții despre conformism, individualism și puterea educației și a artei.

În cadrul proiectului, elevii au învățat și să „citească” filmele, asemenea unor cărți – analizând cu atenție structura, mesajul și elementele artistice. Au studiat cum lumina, muzica, culoarea, unghiurile camerei și montajul influențează emoțiile privitorului și înțelegerea poveștii.

La finalul proiectului, elevii:

  • Au înțeles limbajul cinematografic
  • Au dobândit abilitatea de a evalua critic un film
  • Au recunoscut cinematografia ca formă de exprimare artistică
  • Și-au exprimat interpretările și opiniile cu încredere
  • Au apreciat impactul cultural și social al filmelor

„Citesc Filmele” a fost mai mult decât o activitate de clasă. A fost o călătorie în inima cinematografiei, care i-a ajutat pe elevi să vadă filmele nu doar ca divertisment, ci ca ferestre către societate, emoție și creativitate umană. Prin acest proiect, elevii au devenit mai conștienți, mai implicați și mai expresivi – atât ca privitori, cât și ca gânditori.